torsdag 3 november 2011

Avmaskning


Uuuua vad jag drar mig för det... Precis som med fästingmedel faktiskt. Ändå vet jag ju att det går hur enkelt som helst - och att jag bara gör det som är bra för hunden. Det är ju att låta bli, som är att vara elak.
Hur som helst beslöt jag mig att ta tjuren vid hornen (?) och göra slag i saken redan till förmiddagsmåltiden. Som bekant ska man avmaska i anslutning till måltid. Det står på förpackningen att Banminth är "smakligt", men jag undrar hur de har testat det. Inte på valpar i alla fall...
Så jag gjorde mig beredd med matskålarna, och petade sedan i maskmedel en valp i taget utanför hagen. Valparna har nu övergått från "Gåskören" (se filmen längst ner under inlägget "Registrering") till "Fångarnas kör", när maten är på väg. Herregud vilket liv det var i hagen! Efter den osmakliga förrätten serverades den vanliga maten, men för en del tog det en stund innan de bestämde sig för att äta. De satt för sig själva och grimaserade och smackade.
Enklare när de är så stora så att all medicin kan serveras i en köttbulle:)
Nu har alla varit på ensamma promenader, minst en gång - i gott sällskap av mig och Nessie. Alla tycker att det är toppen, och kutar modigt omkring under vårt matbord och t o m på vårt hala golv. Nessie leker gärna med den valp som är ute, och det blir en annan kontakt när de är ensamma med varandra. Då kan de göra lekinviter, bitas och puffa på varandra helt ostört. När Quickstep idag var på promenad, hämtade Nessie en boll som hon placerade framför honom. Gulligt. Han tyckte att den var jättespännande, att nosa på...
Gråöra blev också introducerad till en lek. Denna gång pås-leken. En av Nessies egna favoriter. I vanliga fall går det ut på att hon stoppar in huvudet i påsen och sedan rullar runt och river i den. Idag gick det betydligt lugnare till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar