torsdag 17 november 2011

Lilla MH


Det var inte det lättaste. Men det är gjort i alla fall:) Och det blev väldigt tydligt att resultatet inte är så enkelt som att det bara är att sätta en etikett på valpen.
Den svåraste omständigheten, var att valparna var ganska aktiva när vi började med första valpen, men allteftersom somnade de. De vaknar alltid när Nessie hoppar in i hagen, så jag bad henne att hoppa in för att få liv i dem. Men när det inte vankades mat, somnade de om. Jag försökte hugga någon som såg någorlunda pigg ut, innan den säckade ihop igen.
Men en sömnig sexveckors valp gör helt andra saker än en pigg. Den kanske inte piper direkt när den blir lämnad ensam i ett rum, utan sitter ganska länge innan den klagar. Hade den varit pigg, kanske den hade pipit direkt. Och en sömnig valp kan lägga sig i stället för att ta kontakt med en människa. Och vem är inte nyfiknare när man är pigg än när man bara vill sova? Eller gripandet! Gråöra, som ihärdigt släpar en stor bit täckplast över gräsmattan och håller i som en pitbul, ville inte gripa alls. Och Rock´N´Roll, som vi gång efter gång konstaterar är jättesocial och kastar sig över besökarna, han var inte speciellt social. Så hur tolkar man det? Kryss i rutan för "Tar kontakt med fördröjning" är inte ett dugg rättvisande. Möjligen kan man konstatera att en trött Rock´N´Roll tar kontakt med fördröjning, men det är inte i närheten av en rättvis beskrivning av hur han normalt sett tar kontakt med främmande person. Ska man utifrån det testresultatet ge råd till valpköparna, blir det helt galet.
Jag kan ändå se att vissa drag som jag tycker mig se, kan bekräftas av resultatet. Någon som jag ser gärna tittar en stund när något "skrämmande" händer, gör förstås det också i en testsituation. Någon som oförväget undersöker allt här hemma, och som också får det som testresultat, kan man känna får ett rättvist resultat.
Summan av kardemumman är att jag inte kommer att lämna över testresultatet till valpköparna, för det blir alldeles för svartvitt och fel. Men jag kommer att gå igenom det med valpköparna och lägga till min egen uppfattning.
Slutligen; ett stort tack till Anne-Marie som tillbringade hela kvällen instängd i ett litet rum. Dessutom var hon tålmodig och såg glad ut hela tiden! Fin mentalitet på fin kompis!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar