måndag 7 november 2011

Ute!


Nessie är en bra mamma. Hon är snäll, utan att låta valparna slita ut henne, lekfull, pedagogisk och omsorgsfull. I natt tog sig omsorgen uttryck i att hon tyckte att de behövde extra tillsyn, förutom nattmålet. Hon gick dit flera gånger och "störde" deras nattro. Den som har erfarenhet av att ha en stor valpkull 4 m från sängen, kan förstå att jag blev lite orolig för att de skulle dra igång och leka - eller i värsta fall dra igång "Fångarnas kör". Sömnen är rätt kass redan som det är... Men raringarna somnade genast om efter mammas kontroll, och sov faktiskt hela natten utan att säga pip.
Nessie hade sedan den dåliga smaken att purra dem klockan 6. Alla skrek ikapp, och då var det inte att tänka på att låtsas som om det var natt. Bara att gå upp, servera morgonmålet och se glad ut. Men det är faktiskt inte alls svårt, när man möter sju entusiaster:)
Efter maten var alla omåttligt pigga, så jag släppte helt enkelt ut dem i huset. Herregud så de sprang! Det fick mig att bestämma mig för att det var dags att släppa ut dem på tomten idag.
Sagt och gjort. Efter någon timmes vila (nåja...) öppnade jag altandörren som hör till deras hage. Jag tror att jag hade tänkt mig att de skulle smyga lite försiktigt tillsammans, men efter en kort stunds inspektion, spred de sig åt alla håll över gräsmattan. Alla jagade alla, alla bajsade (!) och de var så lyckliga! Ingen var feg eller satt för sig själv. När jag efter kanske 20 minuter tyckte att det fick räcka med frisk luft, var det lögn i helvete att få in dem. När jag skickade in de två första, sprang de ut igen samtidigt som jag skickade in de två nästa. När jag försökte stoppa det, sprang trean och fyran ut igen. Tror att jag ska sätta ett kompostgaller för dörren nästa gång, så att jag kan lyfta över dem och så blir de kvar där inne.
När jag så småningom fick in allihop, somnade de i princip på tröskeln. Någon timme senare skulle mina sista valpköpare komma på besök, och valparna var helt klubbade större delen av tiden de var här. Men det gör det ju enklare att studera prickarna i detalj:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar