måndag 21 februari 2011

Man lär sig


Det är ingen ände på hur många frågor som dyker upp! Och det mest intressanta är faktiskt att det är omöjligt att ha frågorna innan man har sett verkligheten. Man kan bara ha en hypotes om vilken kunskap man behöver.
Jag har läst och läst och läst. Efter bästa förmåga har jag försökt proppa in en massa, säkert utmärkta råd, i min hjärna. Problemet är att jag inte har kunnat sortera ut det som jag kommer att behöva. Det går ju inte att göra det i förväg! Så oavsett all min kunskap om hur man lär och strukturerar information, oavsett att jag vet mycket om kattfödslar, har all information om valpning staplats i en hög med fakta. Och i den högen ligger också en massa uppgifter om vad som kan gå fel både med tiken och valparna - inte bara vid valpningen, utan före och efter i olika perioder...
När jag nu ser bakåt mot dräktigheten, valpningen och närmsta tiden därefter, ligger kunskapen och insikterna fint sorterade och allt känns självklart. Det bekräftar bara det jag alltid hävdat: man lär inte på riktigt förrän man behöver kunskapen och dessutom har situationen där den ska användas framför näsan.
Det är klart att man ska läsa och vara så bra förberedd som det bara går, men man får stå ut med att när allt händer på riktigt, då är det helt andra frågor som dyker upp. Att ha Anna-Lena (Nessies uppfödare) som tålmodigt svarar på frågor, är ovärderligt! Stort tack!
Jo jo:) Idyllen fortsätter i valplådan och Stella fortsätter att växa. Ny viktkontroll kl 13:)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar