söndag 13 februari 2011

Klickerträna intresse för lådan?


Kanske är jag helt ute och cyklar. Eller kanske inte? Jag fick bara idén att pröva. Nessie lär sig vad som helst jättefort, när jag förstärker det önskade beteendet. Det går på 30 sekunder att få henne att lägga sig i valplådan:) Ytterligare 30 för att hon ska förstå att det är själva liggandet i lådan som jag vill ha. Det var extra goda godbitar som belöning (tack Filippa!), så hon har legat som klistrad hela dagen. Efter varje utflykt, har hon på eget bevåg återvänt till lådan och lagt sig där.
Lådan blev helt enkelt en trevlig plats där Nessie kunde stanna läääänge för att förhoppningsvis få en godbit. Så länge att jag plötsligt blev nervös! Men vänta nu... Varför ligger hon i lådan?! Är det dags?!
Jag insåg att det inte hade något med stundande valpning att göra, när Nessie prövade att apportera tidningen till lådan - en kreativ idé för att eventuellt erhålla några pluspoäng:))
På promenaden idag träffade vi Ruff, han som var först med att berätta att Nessie skulle börja löpa. Det tyckte han idag också. Eller har han kanske näsa även för stundande nedkomster?
För övrigt 37,9 idag också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar