torsdag 24 februari 2011

Fylla vecka



Lilla gumman blir en vecka gammal idag! Jag har aldrig sett maken till tjockis... För en vecka sedan vägde hon 325 g. Idag vägde hon 820! "Valpar sover, utom de korta stunder som de diar" står det i min bok. Stella har inte läst den boken, för hon gör precis tvärt om.
Det står också i boken att "Friska valpar gnäller sällan, såvida de inte har ont eller är för varma eller kalla". Ibland undrar jag om det är bra att läsa böcker... För Stella är pratsam. Hon grymtar när hon äter, hon pratar i högan sky när Nessie tvättar henne, hon drömmer livligt och muttrar i sömnen. Hon verkar inte ha ont, hon är varken för varm eller kall. Kanske är gnäll en annan sak än grymtningar och pip?
Nessie har inte gjort så mycket annat den första veckan, än att ligga tålmodigt tillsammans med Stella i lådan. Men nu tycker jag att hon har börjat bli rastlös. Det är lätt att överse med på dagen, men det är lite stressande för mig på natten. Antagligen mår mor och barn helt perfekt, men jag blir lite kycklingmammig när Nessie inte är lugn...
Jag misstänker att Nessie behöver lite egentid med matte. Om hon ändå tänker promenera omkring eller stå där innanför kompostgallret och titta, kan vi väl hitta på något kul istället? Så idag la jag mina tvivel åt sidan ("Låt nu Nessie fokusera på valpen, distrahera inte...") och tränade lite på vardagsrumsgolvet. På sluttampen av dräktigheten när jag lagt ner det mesta av träningen, föreslog Nessie gång på gång att vi skulle träna på fjärrdirigeringen med snabba sättanden och lägganden. Så nu valde jag det och Nessie blev sååååååå glad! Så väldigt, väldigt glad faktiskt! Och nu ligger hon lugnt och fint utslagen i lådan med Stella...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar