fredag 18 mars 2011

Valpmorgon på egen tass




Stella och Nessie ägnar sig mest åt att sova på nätterna. Lite åt att äta och leka också, men ganska diskret.
Men morgonen börjar kl 6 och då är det inte att tänka på att somna om. Idag försökte jag ignorera de livliga aktiviteterna i lådan, för hur ska det annars sluta om det är Stella som får bestämma när dagen börjar? Bra tanke. Tjuten avlöstes av en duns - och sedan blev det äntligen tyst.
Tyvärr var det den sortens tystnad som gör att man plötsligt inser att saker och ting inte utvecklats så som man tänkt sig. Stella hade tagit saken i egna tassar och klättrat över kanten, och nu promenerade hon lycklig (och tyst) omkring i sovrummets alla hörn. Bara att gå upp. Hade man några invändningar mot det, så försvinner de omedelbart när Stella kommer rusande med ett morrande och viftar allt vad hon kan på stumpen. Hon är så glad!
För att få lite frukostro, stängde vi in Stella och Nessie i hagen. Ingen av dem gillade arrangemanget. Stella för sin del praktiserade ett nytt ljud, nämligen att yla! Möjligen var hon hungrig, möjligen sällskapssjuk (fast det var inte mamma som var medicinen) men mer troligt ville hon ut i vardagsrummet...
Stellas träning går framåt. Vi "tränar" kontakt och gos-belöning, samt olika underlag och konstiga saker. Hade jag tid, skulle jag skriva en bok om tidig valpträning! Parallellt kör Nessie sin egen valpträning. Lustigt nog är det jag som använder mig av positiv träning, medan Nessie ägnar sig åt förbudsträning. Belöningen i det fallet, verkar vara uteblivet straff. Men Nessie har mycket gos- och lekträning också:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar