lördag 26 mars 2011

Inklickning påbörjad





Nessie är enbart tränad med positiv förstärkning med timing och precision. Som verktyg har jag använt en "klicker". Hur man tränar med klicker är en hel vetenskap. (Läs t ex "Klickerträning för din hund", går att beställa på Canis)
Förhållningssättet har man knyckt från träning av delfiner och späckhuggare. Det funkar inte att skrika NEJ till en späckhuggare och ruska den i nackskinnet när den gör fel. Man kan bara "förstärka" den när den gör rätt och ignorera felen. "Straffet" är enbart utebliven belöning. Ändå utför de imponerande konster med entusiasm. Med hundar är det precis likadant! Att träna hund på det sättet är en revolution av hundträningen! De blir samarbetsvilliga, glada, positiva, kreativa och ställer aldrig till med problem.
Bifogar några bilder på hur Nessie rullar in sig i en handduk. Ett trick format (shejpat) med hjälp av klicker enligt principen "det bränns". Det tar max ett par timmar och hon glömmer det inte om det så gått ett år innan jag prövar igen.
Nu har jag börjat "klicka in" Stella. Hon ska lära sig att ljudet av en klicker, innebär att det kommer något hon vill ha. En godbit, en lek eller en rolig sak. Till att börja med använder jag det som går att äta för en femveckorsvalp, och det är inte så mycket. Jag inleder varje måltid med att klicka och ge henne en matkula samtidigt. Hon söker sig då till mig, får nytt klick och ny matkula. Efter några minuter får hon äta som vanligt. Jag har också börjat att klicka och låta henne tugga på en torkad sena. Så tar jag bort den, klickar och låter henne smaka igen.
Än så länge fattar hon säkert ingenting, men det kommer med tiden. Jättejättekul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar