torsdag 24 mars 2011

Nattarbete:)



Vi borde verkligen inte ha hundarna i sovrummet. Men det har vi:) Nessie vill inte vara med Stella på natten, och Stella blir ju väldigt ensam om hon ska vara i ett annat rum. Så vi gör så här, även om vi börjar se lite glåmiga ut.
Valplådan ersattes av Lakkris gamla valphus. Mycket mysigt tyckte Stella! Nessies (rentvättade) biabädd fick stå bredvid, liksom vattenskål och en toalettavdeling utökad med en kattlåda;)
När jag var och handlade hundmat igår, fick jag idén att testa med en plastlåda med tidningar i. Jag vill ha något med kant, så att hon vet när hon är framme. Som det nu är, rusar hon till tidningarna när det är dags, men kissar ibland precis i själva skarven mellan tidningar och golv... Till att börja med släpade Stella omkring på den roliga lådan, men hon har ännu inte använt den som toalettavdelning. Trots att jag hittade en passande bild på tidningen jag la dit:)
Efter kvällsruset (Stellas alltså) slocknade hon i sin nya kartong. Perfekt. Nessie smög upp till oss i sängen och vi suckade belåtet alla tre.
Klockan två hävde Stella upp ett ilvrål. Nessie, jag och även Peter assisterade hjälpsamt vid bajsproceduren, för vem vill trampa i en hög om man själv smyger upp till badrummet på natten? Sedan övertalade vi (läs kommenderade) Nessie att lägga sig i sin biabädd. Stella gick genast och la sig hos henne och så långt gick allt bättre än vi trott. Nessie och Stella kramades och tuggades lite diskret. Vilken idyll!
Knappt hade vi somnat förrän vi hörde en duns, ett plask och något som lät som en vårbäck. Stella hade ramlat över kanten på biabädden och hamnat i vattenskålen. Den är väldigt stadig faktiskt, men den välte. Och den var väldigt full med vatten...
Vi sprang med papper, disktrasor och handdukar. Hur gör valpar när man torkar golv? Exakt, de deltar. Kanske borde vi gråtit, men vi kunde inte annat än fnissa.
Sedan fick jag sova till 5, när det var morgon. I alla fall om man frågar Stella:)
Livet utan valplåda, innebär att altandörren plötsligt blivit tillgänglig igen. Så i min plan för det nya livet, ingick att jag skulle gå ut på tomten med mor och dotter i gryningen, och låta dem leka och rasta av sig en stund. Funkade jättebra! Koltrastarna sjöng, måsarna skrek och solen var på väg upp. Härligt! Dessutom fick jag nog sova en halvtimme till innan det var dags att gå upp:)

1 kommentar:

  1. Hahahahah underbart. Alla som tycker det är sött med valpar, tänk om! Nej så klart inte men det är som med små söta barn....man bestämmer liksom inte rytmen själv.....kul! Fast inte kul, med kul ändå!

    SvaraRadera