söndag 18 september 2011

Nattnoja


Det är lite trångt där i magen tror jag bestämt, för Nessie vill gå ut och kissa på nätterna. Enkelt fixat, eftersom jag bara kan släppa ut henne på tomten.
Nu försvann hon iväg i mörkret och det tog lite längre tid än vanligt. Det brukar betyda att hon har hittat en hög med färsk rådjursspillning, eller eventuellt satt sig på berget och tittat ut över nejden. När jag tröttnar på att vänta och öppnar dörren, så kommer hon springande. Det gjorde hon nu också.
Men vänta nu... Igår ägnade jag mig åt att skura bort alger på vårt staket med ett medel avsett för sådant. Eftersom jag tänkt fortsätta med det idag, lämnade jag bara borsten, slangen och hinken med algborttagningsmedel när jag tyckte att jag varit tillräckligt duktig. Hinken hade inget lock. Alltså, Nessie skulle aldrig dricka något som var konstigt. Hon dricker ju inte ens vatten som stått framme ett tag. Men en dräktig tik är ju väldigt törstig av sig... Och där kommer hon springande från berget, precis just från stället där jag lämnat hinken!
Hur korkad får man vara? Bara lämna en öppen hink med något som troligtvis är jättefarligt att få i sig! Blåljus på! Jag rusade ner i källaren och tittade på etiketten på dunken. "Vid förtäring kontakta genast läkare"! Googlade på produkten och hittade "...sjukhus om mer än en obetydlig mängd svalts. Vila." Googlade vidare på Natrium, som var en av beståndsdelarna i lösningen, och hittade att man kunde ge mjölk. Fast till människor då antar jag. Rusade till kylskåpet, funderade på hur en hundmage tål mjölk och hällde upp lite lagom i en skål. Först nu upptäcker jag att jag är ensam. Nessie har väl läst detta med "vila", och sover som en stock (sjuk?). Yrvaken och glatt överraskad kommer hon ut i köket (vinglar hon inte lite?) för ett litet nattmål.
Vad är en "obetydlig mängd"? Och hur mycket kan hon ha druckit? Det kan ju inte ha varit gott direkt. Borde det kanske svida lite om nosen och i munnen om hon stoppat dem i hinken? Njä, det verkar inte som om något besvärar henne. Kurrar det kanske i magen? Verkar hon må illa? Orolig?? Nej, mest glad faktiskt.
Efter den trevliga nattmåltiden går Nessie genast tillbaka och myser i sängen. Jag är totalt klarvaken och förbereder den eventuella katastrofresan genom att fotografera etiketten på dunken samt lägga in adressen till Bagarmossens djursjukhus i gps:en. Går sedan och lägger mig och tar upp Nessie i sängen för att verkligen ha koll. Ligger där på helspänn och lyssnar till varenda rörelse hon gör och varje ljud som kommer från hennes mage.
DET KURRAR! ... Jaha, nähe... det var visst min egen mage som hade hunnit bli lite sugen på frukost faktiskt:) Så småningom inser jag att den enda som är i behov av att läggas in någonstans, det är jag. Skulle Nessie dricka något med kemikalier i? Totalt osannolikt faktiskt.
Nu är det en påse över hinken i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar