fredag 2 september 2011

Glad, för att inte säga entusiastisk

Nessie är en fantastiskt praktisk och kul hund! Hon hänger glatt och tålmodigt med på alla icke-hundliga aktiviteter, utan att pocka på "egen" tid. Nu har det varit en ganska lång period av hänga-med, men äntligen har Nessie och jag möjlighet att ägna oss åt gemensamma lustifikationer.
Det skulle förstås kunna vara så att Nessie har sin dräktighet att ägna sig åt, och inte är så intresserad av mina lustifikationer. Jag avbokade ju för säkerhets skull morgondagens lydnadstävling. Men kombinationen av bottenlös aptit på delikatesser, total aptitlöshet vad gäller "hundmat", uppdämt lekbehov och lyckan av att få stå i centrum - gör henne heltaggad.
I går kväll träffade vi vår träningskompis Filippa med boxern Ester. Ester får så oerhört goda belöningar att Nessie kunde tänka sig att stå vid sidan av planen och dansa Svansjön, för en enda av de små läckerbitarna. Mina köttbullebitar var också populära. Nessie är inte bortskämd med hög kvalitet på godbitarna. Det är lätt att bli lite nonchalant när man har en hund som gärna utför precisionsarbete i utbyte mot lite "sågspån" (dvs vanliga hundmatspluttar). Jag måste skärpa mig!
Fjärrdirigeringen gick strålande, även på längre avstånd, tack vare köttbullarna och pipekotten som hon inte träffat sedan innan sommaren. Däremot bör jag återgå till sågspån när vi tränar fritt följ. Köttbullebitarna gjorde henne så upphetsad att hon inte klarade av att hålla sig på sin plats. Man bör antagligen vara försiktig med att trampa ner en dräktig tik...
Vi ägnar oss också åt vardagssamarbete hemmavid. Tror att det faktum att jag har börjat fokusera mer systematiskt på lydnaden, spiller över på aktiviteter hemma. Hon stänger t ex outtröttligt våra kökslådor, hjälper mig hänga tvätt med stor entusiasm och envisas med att vår badrumsvåg är världens roligaste target:)
Så dräktig och flegmatisk passar då verkligen inte in på Nessie. Inte än...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar