söndag 18 september 2011

Dammsugaren


Som sagt, det mesta kan bli en target. Riktigt hur det funkar i huvudet på Nessie, det får jag väl aldrig veta. Men eftersom hon inte får bråka med dammsugaren, och vi har tränat alternativt beteende i stället för att jag ska förbjuda dammsugaren (det kan vara att t ex lägga sig på en target), så sitter alternativt beteende i ryggmärgen på henne.
I inlärningsfasen klickade jag för det beteende jag ville ha, och så fick hon en tråk-godis (dvs sin hundmat...). Hur kul kan det vara? Idag spelar det ingen roll om jag belönar henne. När hon hetsat upp sig över att jag tar fram dammsugaren, rusar hon i iväg och erbjuder ett annat beteende, oftast lägger hon sig på något ställe hon själv uppfattat som en target i något sammanhang. Nåja, ligga och ligga. Klart hon ligger, men oerhört aktivt och fokuserat.
Hur kan det smälla högre än att attackera dammsugaren? Det gör ju inte det! Jag tror att det är "ritualen" som har värde för henne och det finns inte i hennes huvud att välja något annat.
Det är säkert detta som gör att hon kommer på inkallning i vilken situation som helst. Även om det dyker upp rådjur, harar, katter, ekorrar eller vad som helst. Hon kommer kutande som en skållad råtta och sätter sig korrekt för att kunna kvittera ut sin tråk-godis. Det är inte över huvud taget en jämförelse vilken attraktion som är mest värdefull för henne. Och hon har aldrig blivit korrigerad eller åthutad för att hon har jagat något. Är det inte fantastiskt?
Idag valde hon valplådan som alternativ till dammsugaren. Det hade ingenting alls att göra med moderskänslor. Det var bara så att jag prövade att klicka henne i våras för att hon la sig i lådan. Tänkte att det skulle bli en trevlig plats. Dum idé, för lådan betydde ingenting annat än en target i det läget. I alla fall har hon minne som en häst - eller en hund:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar