onsdag 6 april 2011

Träna det ena och det andra




Dammsugaren är avklarad och jag kan numera dammsuga runt Stella utan att hon reagerar. Hon går också bredvid den utan att störas av ljud och blås. Bra:)
Idag fick hon möjlighet att motorsågsträna. Husse höll på med ett träd 5-10 m från vardagsrumsfönstret. Min erfarenhet är att det är viktigt att hunden ser vad det är som låter. Alltså satte jag Stella på fönsterbrädan. Där satt hon och tittade intresserat tills det var klart.
En annan upplevelse idag, var halsbandet. Det var definitivt förenat med mer bekymmer än motorsågen. Det kliade...
Under två dagar har jag tränat Stella att gå upp på en låda för att få klick och belöning. Det har gått riktigt bra:) Trots att det kräver att hon går från belöningen (som finns hos mig) för att gå upp på lådan bakom sig och få klick och köttbullebit. Idag prövade jag att generalisera genom att byta ut lådan mot vågen. Det funkade! Men Nessie tyckte att gränsen var passerad för vad hon kunde stå ut med. Det är ju HENNES våg! Det krävdes många köttbullebelöningar för att hon skulle ligga stilla bredvid och titta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar