fredag 2 december 2011

Sista natten med gänget






Vad är det för fel med att ha fyra hundar? Två tikar och två hanar verkar väl vara ett trevligt koncept? De små börjar bli så härligt enkla och lyhörda, så det finns väl ingen anledning att skicka iväg dem?
Men kontrakten är som tur är skrivna sedan länge - och jag är inte dummare än att jag vet att jag skulle varit lite svettig om någon valp var kvar för att den var osåld.
Numera följer valparna med förväntan och uppmärksamhet vad jag gör, och även om de sover, verkar de ha ett öra spetsat. Förut kunde jag smyga upp på natten utan att de vaknade, men nu kan jag inte sätta foten på golvet förrän det tassar i hagen, åtföljt av högljudd klagan. Även på dagen när de somnat efter att ha lekt skjortan av varandra, regisserar de ofta om jag öppnar en dörr till "förbjudna" rum. Jag har inte riktigt hängt med i svängarna, så de överrumplar mig när de tränger sig in - och nyvakna som de är, kissar de omedelbart på golvet...
Annars är de riktigt duktiga med att kissa på tidning. Vi är själva riktigt duktiga på att ta ut dem i alla lägen, så förutsättningarna är goda.
I morgon sätter vi punkt för den här perioden. Först åker Step, och sedan Hippo. Jättesorgligt:´( Å andra sidan ska vi vara glada och nöjda för att alla valparna är jättefina, har ett fantastiskt temperament - och inte minst att de fått hem som älskar dem och kan ge dem ett härligt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar