onsdag 7 december 2011

Rapport från Boogie (Mörka)


Å ena sidan borde det ju inte ha varit en överraskning att vi skulle få en valp i huset, men det var faktiskt det:) Å andra sidan, kan man säga att det är perfekt att värma upp med sju valpar innan man skaffar sig en enda valp. Det gör att de stora omställningar man upplever med en liten valp i huset, inte alls är stora. Det är lätt som en plätt! Eller så är Boogie en ovanligt begåvad och smidig valp:)
Nej, Boogie är nog som valpar är mest. Hon är inte alls rumsren och hon ber inte alls om att få gå ut. Vi har lätt att skicka ut henne på tomten, men glömmer vi oss så får vi torka:( Men hon sover jättebra på nätterna! Det gjorde inte Nessie som valp... Det är ju fantastiskt att bara behöva slänga ut henne ett par gånger och sedan kunna gå upp i vanlig tid!
Nessie är förstås till stor hjälp med valppassning. Det fungerar t ex utmärkt att äta frukost utan avbrott, eftersom Boogie och Nessie hittar på roliga saker under tiden. Att åka bil är heller inga problem. In i bakluckan bara. Vi har en bur, men vi kör alltid runt med så mycket saker i bilen att den jäkla buren bara åker ut och in hela tiden. Tillslut stannar den ute... Men det går hur bra som helst i alla fall, fast det finns väl ett och annat att säga om säkerheten kanske?
Även i skogen vill Boogie pröva det som Nessie prövar. Eftersom Nessie gillar att balansera, hänger Boogie på det. Jag filmade när Boogie på egen hand började promenera upp för ett liggande träd, men var tvungen att avbryta för att rädda den modiga lilla valpen som oförskräckt fortsatte uppåt...
Boogie och jag har framför allt tränat "fritt följ" och inkallning. Inkallningen satt redan på hela gänget, så jag kan bara konstatera att hon själv har lagt till vissa ord som hon uppfattar som att det vankas godbitar hos matte. T ex WOW, Boogie och duktig. Hon vet också att inga godbitar vankas om man hoppar och skuttar. Jag har varit snabb på att belöna på golvet/marken och kan nu belöna uppifrån medan hon väntar på sin belöning.
Fritt följ tränar vi på så vis att jag går baklänges och hon följer efter. Först räckte det med att hon följde med, men nu får hon bara klick och belöning när hon går vid min vänstra sida och tittar på mig. Idag har jag även lagt till vinklar, och det går hur bra som helst. När det känns som om hon går stadigt vid min vänstra sida medan jag backar, kommer jag att börja röra mig framåt. Jag har redan prövat, och hon följer med. Men jag vill ha mer intensitet i gåendet innan jag börjar träna att gå framåt. Räknar med att det tar några veckor, men man vet ju aldrig... Hon tycker att det är jättekul - förstås. Och fort går det att lära henne saker!
Jag använder över huvud taget inga kommandon, utan det kommer jag att lägga på långt senare när momenten sitter bra utan kommando. Jag vill inte döpa halvdåliga moment.
Idag har vi varit på promenad med Nessies kompis Ida. När Boogie träffade henne för en dryg vecka sedan, blev hon först jätterädd, men brydde sig inte sedan. Idag var det redan en bekant som man kunde hoppa på. Nessie och Ida började leka och Boogie hejade på. Fast hon passade sig för att komma för nära, utan bet bara någon av damerna i baken:)
Som helhet är jag väldigt nöjd med Boogie. En valp är ju alltid en valp, men hon är så lättsam, nyfiken och positiv. Det kommer att bli så bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar