lördag 29 september 2012

Ettårsrapport från Trustful Quickstep


Tänk att ett år kan gå så fort!

Step som han kallas hemma hos oss har utvecklats till en härlig ett-åring.

Hans utveckling har gått i härliga steg/step.


Steg ett, när han lämnade syrran Boogie och morsan Nessie. Resan hem till gick bra. Mötet med våra hundar gick också bra, han blev väl omhändertagen. Bästa kompis blev Step med vita herden, Trip, 8 mån.

Steg 2, dags för valpkurs. Jag har aldrig haft en så lyhörd hund. Allt gick bra, appellplanen och skogsarbete flöt bara på. Man kan inget annat än mysa.

Steg 3, utställningssäsongen börjar. Har händer det saker! Step visar sig vara en naturbegåvning i utställningsringen. Vi lyckades att kamma ihop 4 cert och en BIG 3 valp. Allt detta innan Step blev elva månader. Här måste jag nämna, det är en baggis att gå i genom ett stort utställningsområde men denna härliga hund! Jag har Step i löst koppel och han går snällt och fint vid min sida utan att dra.

Steg 4, fårhagen. Ett veckoslut på Mårtensby för att prova på fårvallningen. Det går rätt bra men det har inte klickat helt. Han vill inte lämna mig. Så vi provade att fösa fåren tillsammans och det gick bra mycket bättre när han får jobba bredvid.

Res-steget, Step åkte tidigt pendeltåg, tunnelbana och Saltsjöbanan. Detta var när vi åkte och hälsade på Kicki, Nessie och Boogie. Inga som helst problem. Andra resenärer gillade honom, som några sa till mig, vilken glad hund du har!
Båt till Gotland har Step också hunnit att åka. Ta hissen upp till soldäcket är hur enkelt som helst trots många personer i hissen. Ligga på soldäcket och kolla in folk - superkul, speciellt om man kan passa på att pussa dem. Han är verkligen en van resenär. När han lärde sig detta vet jag inte - ju hos Kicki?

Mys-steget, Step är en otroligt pussig hund. Han älskar att pussas! Men så är han ju en av Kickis puddingar. Han har en härlig egenhet han älskar att lägga sig mot min hals trots att nu är stora killen. Mycket närkontakt, vilket jag älskar. En mysigare hund får man leta efter!

Kill-steget, hum? Step har inte börjat lyfta på benet. Undrar när han tänker göra det. Men han verkar tycka att det går bra att bara böja på bägge bakbenen och sträcka på frambenen. Tjejer, visst lite men inte överdrivet.

Många härliga steg med denna pudding med namnet Step. Supertack Kicki!

Kommande steg, nu närmast ligger kurs i bruksträning. Det gäller att sätta igång om det ska bli SuCH-titel och LpI.

Grattis till alla våra ettåriga puddingar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar