tisdag 30 november 2010

Att hitta valpköpare

Hur gör man?
Jag önskar att det räckte med att ha kontakter. Människor som har träffat Nessie, sett henne jobba, eller som hört talas om henne genom någon som träffat henne, och som skulle vilja ha en Aussie med hennes mentalitet. Kanske räcker det nätverket - men antagligen inte.
Helst skulle jag också vilja ha intresserade valpköpare redan när valparna föds. Det är annars en intressant tanke, att några av valparna är kvar när sommaren kommer... Men framför allt unnar jag valpköparna att vara med på hela resan. Det var enormt roligt för oss att följa Nessie ända från det att hennes mamma flögs till Danmark för att paras.
Jag vill förstås att mina valpköpare ska vara intresserade av att träna med sina hundar. De behöver inte vara rutinerade rävar eller ha tävlingsambitioner. Men de behöver vara entusiastiska över att få en hund som har mycket drivkraft, oavsett vad man erbjuder för aktivitet. Aussien är otroligt mångsidig och en hund som kräver sysselsättning/arbetsuppgifter. De är framavlade som vall- och boskapshundar, även om det idag är många "hundmänniskor" som använder sina Aussies för t ex lydnad och bruks. Jag t ex:)
Läs gärna mer om Aussien på Svenska Australian Shepherdklubbens sidor: http://www.australianshepherdklubben.nu/index.html
Man kan förstås fråga sig vad sysselsättning/arbetsuppgifter är, ur hundens perspektiv. Jag tror att det är allt som gör att hunden känner sig som en familjemedlem som räknas, allt som gör att den får lära nytt, utvecklas och lyckas med nya utmaningar. Det är något jag önskar de valpar jag säljer - och för den delen önskar vi väl oss alla det:)
För Nessie innebär det att hon får delta även i vardagen. Hon får hämta och lämna saker vi behöver (hämta tofflor eller plocka tvätt ur tvättmaskinen är användbart), bära t ex skruvmejsel eller tidning, stänga lådor i köket, plocka upp vad helst man tappar osv. Jag tror att det är en av anledningarna till att hon är så lättränad. Det är självklart att vi gör saker ihop - och lydnaden eller viltspåret är bara en förlängning av de saker vi gör till vardags.
Så vad Nessies valpar får göra här i livet, är inte så viktigt för mig. Jag inser att jag borde önska att åtminstone någon fick möjlighet att valla, men det känns som om den chansen är minimal. Huvudsaken för mig är att de får vara aktiva och använda hjärnan. Och så ska de förstås hamna hos människor med stora hjärtan:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar